Frisse maaltijden voor zonnige dagen en zwoele zomeravonden.

SmoothieBowl-34

bladzijde-59


Pittige salade met geroosterde kikkererwten & toast met houmous
Deze pittige salade vol eiwitten is perfect voor na een duurloop! De in cayenne geroosterde kikker- erwten, gerookte paprika, limoen en peterselie maken de salade fris en pittig tegelijk. Wil je extra eiwitten toevoegen? Deze salade is ook heerlijk met gerookte kip.

Voor 2 personen:
– 1 blik kikkererwten
– 2 gerookte paprika’s
– 2 handenvol gemengde sla
– 1 handvol gedroogde abrikozen
– 1 avocado
– 1/2 Spaanse peper
– 2 el peterselie, fijngehakt
– 1 el cayennepoeder
– 1 el kurkumapoeder
– sap van 1 limoen
– olijfolie, peper en zout
– meergranenbrood, getoast

Was de kikkererwten en dep ze goed droog met wat keukenpapier. Rooster de kikkererwten in een pan met de cayenne en kurkuma. De kikkererwten zijn klaar als ze goed warm zijn en wat harder aanvoelen. Leg de gemengde sla op de borden. Snijd de paprika en avocado in reepjes en verdeel over de sla. Snijd de abrikozen en Spaanse peper (zonder de zaadjes) in kleine stukjes en verdeel deze samen met de geroosterde kikkererwten over de salade. Garneer met de fijngehakte peterselie en breng op smaak met limoensap, olijfolie, peper en zout. Voeg voor extra smaak een lepel houmous toe. Serveer met getoast meergranenbrood.

bladzijde-59-2


Roze smoothie bowl met frambozen, amandelmelk & munt
Een smoothie bowl is een feestje in de ochtend: het ziet er prachtig uit, smaakt heerlijk en je kunt er eindeloos mee variëren. Maak er bijvoorbeeld een met banaan en rood fruit en experimenteer met de garnering.

Voor 2 porties:
– 500 ml amandelmelk
– 150 gr bevroren frambozen
– 150 gr bevroren aardbeien
– 1/2 gekookte biet
– 100 gr aarbeien
– 4 (bevroren) bananen
– 1 tl vanille extract
– 1 tl kaneel

Voor de garnering:
– verse munt
– gedroogd fruit
– vers fruit

Meng alle ingrediënten voor de smoothie bowl in de blender tot je een romige dikke (je lepel moet er niet in wegzakken) smoothie overhoudt. Verdeel over twee kommen en garneer met de verse munt, gedroogd en vers fruit.

bladzijde-60


Groene smoothie van appel, spinazie & kiwi
Een groene smoothie is een ideaal snel ontbijt, vooral in de zomer. Wil je wat meer bite? Voeg dan 2 eetlepels havermout toe.

Voor 2 smoothies:
– 1/2 appel
– 2 kiwi’s
– 2 handenvol spinazie
– 200 ml koud water
– 1 kopje ijsblokjes
– honing (naar smaak)

Was de spinazie en schil en snijd de appel en kiwi in stukken. Doe de spinazie samen met de appel en kiwi in de blender. Voeg het water en de ijsblokjes toe en blend ongeveer 20 seconden tot een glad geheel. Schenk de smoothie in twee glazen.

bladzijde-60-2


Pad Thai salade met wortel en komkommer noedels
Het bekende Thaise gerecht met noedels ken je vast wel, deze versie met komkommer en wortel ‘noedels’ is gezond en ideaal als lunch. Makkelijk te bereiden en binnen 10 minuten op tafel! Tip: je kunt de garnalen ook vervangen door gegrilde biefstukreepjes.

Voor 2 porties:
– 2 komkommers
– 1 grote wortel
– 2 lenteuitjes
– 1 bosje verse koriander
– 1 bosje verse munt
– 2 handjes pinda’s
– 200 gr garnalen
– 1 teentje knoflook

Voor de dressing:
– sap van 1 limoen
– 3 el sesamolie
– 3 el sojasaus
– 1 el vissaus
– 1 el chilivlokken
– 1 el honing
– 1 teentje knoflook

Maak van de komkommer en wortels ‘noedels’ met een spiralizer of julienne snijder. Blancheer de wortel kort zodat de noedels iets zachter worden. Snijd de lenteuitjes, koriander en munt fijn en combineer alles in een kom. Hak 2 teentjes knoflook fijn. Wok de garnalen in een beetje olie en 1 teentje knoflook. Maak ondertussen de dressing. Doe het andere teentje knoflook met de overige ingrediënten voor de dressing in een beker of pot met deksel. Schud goed en verdeel de dressing over de salade. Haal de garnalen van het vuur en leg apart om een beetje af te laten koelen. Maal de pinda’s fijn in een vijzel. Verdeel de salade over twee kommen, voeg de garnalen en pinda’s toe en garneer met nog wat munt en koriander.