Run2Day bestaat 20 jaar en is still going strong. Eigenaar Ewout Braggaar en franchisenemer van het eerste uur Theo van Maanen zijn trots op het succes. Wat de keten van hardloopspeciaalzaken zo sterk maakt? ‘Run2Day is een prachtig bedrijf waar de passie voor hardlopen vanaf spat!’

Run2Day begint in 1996 met één winkel in de Mariastraat in Utrecht. Hardlopen zit de werknemers in het bloed. De producten en adviezen zijn van een ongekende kwaliteit en dat valt op. Run2Day groeit uit tot dé hardloopspeciaalzaak van Utrecht. In de jaren die volgen, worden er in steeds meer plaatsen winkels geopend en groeit Run2Day uit tot een succesvolle winkelketen. In 2016 heeft Run2Day 25 hardloopspeciaalzaken – 5 eigen en 20 franchisewinkels – en is Run2Day ook online actief.

Passie voor hardlopen
Ewout Braggaar is nu bijna 5 jaar de eigenaar van Run2Day. ‘Een paar jaar geleden ging ik nog in een net pak met een mooie stropdas naar mijn werk’, blikt hij terug. ‘Ik had carrière gemaakt in de financiële dienstverlening, maar merkte na een tijdje dat ik niet gelukkig werd van die wereld. Ik wilde veel liever iets doen wat me écht vrolijk maakt.’ Een jaar lang zoekt Ewout naar een nieuwe uitdaging. Een vliegschool, een internationaal bloembollenbedrijf, een kleinschalig hotel op Curaçao? Leuk, maar het is het allemaal niet. Als in 2011 Run2Day op zijn pad komt, weet de sportieve Ewout intuïtief meteen dat dit het bedrijf is dat hij wil overnemen. ‘Run2Day was en is een prachtig bedrijf waar de passie voor hardlopen vanaf spat! Echt iedereen die hier werkt, loopt hard. Alle medewerkers – van verkopers en inkopers tot de marketingmanager – kennen de fun, verslaving, vermoeidheid, spierpijn, emotie uit eigen ervaring en zijn enthousiast over alles wat bij hardlopen hoort. En dat voelen onze klanten. Wij willen klanten graag helpen om het beste uit zichzelf te halen. Dat doen we door de allerbeste producten en service te bieden, maar ook met trainingsschema’s, voedingsadvies en het organiseren van gave evenementen. Run2Day voelt voor mij als een community, een verzamelplaats voor hardlopers. Een toffe plek waar je je als hardloper thuis voelt, of je nu net (weer) begint met hardlopen of traint voor je zoveelste marathon.’

Trendsetter
Theo van Maanen is er vrijwel vanaf het begin bij. Als atleet wordt hij in de jaren ’90 gesponsord door Run2Day. Hij traint jarenlang met veel plezier de hardloopgroep ‘Run2Day Runners Barneveld’ en in 2003 besluit hij van zijn hobby zijn beroep te maken. ‘Ik vond het zo leuk om met hardlopen bezig te zijn, dat ik mijn baan bij KPN heb opgezegd en mijn eerste Run2Day-winkel heb gekocht. De winkel in Arnhem heb ik tot 2012 gehad. In 2009 ben ik begonnen met Run2Day Nijmegen en in 2014 heb ik de deuren geopend van Run2Day Apeldoorn. Dit is met 400 vierkante meter de grootste Run2Day-winkel van Nederland’, zegt Theo trots.De energieke franchisenemer weet precies waarom Run2Day al 20 jaar succesvol is. ‘Ik vond Run2Day meteen een heel leuk en fris bedrijf en dat is het nog steeds. Wij zijn er door en voor hardlopers. Dat is echt onze kracht. Daarbij is Run2Day een trendsetter. Wij hebben de meest innovatieve producten en zijn altijd bezig met het organiseren van leuke, nieuwe events. Ik houd erg van die dynamiek, zit vol met ideeën en kan niet stilzitten. Ik merk dat klanten dat waarderen en vertrouwen op onze deskundigheid. Veel klanten komen hier al jaren en bevelen Run2Day aan bij familie, vrienden, kennissen. Mijn klantenbestand telt maar liefst 35.000 ambassadeurs van Run2Day en dat is alleen nog maar in Gelderland!’

bladzijde-47-3

Doorontwikkelen
De naamsbekendheid van de hardloopketen is groot; vrijwel iedereen kent Run2Day. Het is een ijzersterk retailmerk en Ewout is vastbesloten om dat zo te houden. ‘Ik vind het belangrijk dat we een goede, permanente plek in de markt innemen en dat Run2Day een bedrijf is waar leveranciers graag zaken mee doen en waar klanten met plezier blijven komen. Dat gaat niet vanzelf. Het is een uitdagende wereld. De concurrentie is moordend en achterover leunen is er niet bij. We moeten ons elke dag weer voor de volle 100 procent inzetten en ons blijven onderscheiden.’ Dat doet Run2Day volgens Ewout niet door te stunten met prijzen of door in no time een heleboel winkels te openen. ‘Wij zijn dé specialist op het gebied van hardlopen. Alles wat we bij Run2Day doen, doen we vanuit die passie, omdat we ergens in geloven. Dat klinkt misschien als marketing-blabla, maar het is echt zo. We willen onze klanten inspireren en faciliteren met de juiste innovatieve producten, steeds betere analyses en hardloopevenementen die je niet wilt missen.’ Run2Day blijft zich dus onverminderd focussen op hardlopen en zich daarin doorontwikkelen. Toch is er dit jubileumjaar ook iets tastbaar veranderd. Ewout: ‘Sinds begin juli hebben we een nieuw logo, een frisse, nieuwe huisstijl en een nieuwe pay-off: ‘door runners, voor runners’. Hiermee is in één oogopslag duidelijk wie wij zijn. Run2Day is the place to be voor álle hardlopers van Nederland.’