Twintig jaar geleden brak Mizuno rigoureus met de trend. Het Japanse sportmerk lanceerde in 1997 de Wave Rider, een schoen met een kunststof ‘golvende’ plaat, de Wave genaamd. Deze innovatieve technologie zorgt zowel voor demping als stabiliteit, en maakt gewichtsbesparing mogelijk. In oktober lanceert Mizuno alweer de Wave Rider 20, en de Wave-technologie is populairder dan ooit.
Oprichting Mizuno
In 1906 richtte Richachi Mizuno in zijn bescheiden sportwinkel de firma Mizuno Brothers Ltd op in Osaka, Japan. Zijn doel was om sport te promoten en een technisch wetenschappelijke benadering te koppelen aan de producten die hij ontwikkelde. In 1938 opende hij daarom een eigen laboratorium om betere producten op de markt te kunnen brengen dan de producten die op dat moment verkrijgbaar waren.
Gewaagd
Vele jaren en meerdere mijlpalen later oogstte Mizuno met de introductie van de Wave-technologie in 1997 niet direct bij iedereen lof. De toevoeging van de Wave aan een tussenzool zorgde namelijk voor een directer gevoel van de schoen. Uiteindelijk is het juist dit gevoel dat uitgroeide tot het handelsmerk van Mizuno. Vooral de neutrale Wave Rider groeide de afgelopen twintig jaar uit tot een begrip in de hardloperwereld. Licht, soepel, direct en toch genoeg demping en stabiliteit zijn de kernwaarden die de Mizuno Wave Rider hebben doen uitgroeien tot een icoon.
Licht en stabiel
De Mizuno ontwerpers hadden een enorme ambitie: een technologie creëren die demping toevoegt aan een foam tussenzool en die tevens de stabiliteit verbetert zodat het ondersteunende element uit de schoen weggelaten kan worden. Bovendien streefden ze naar een natuurlijker vorm van ondersteuning. De Wave bleek dit allemaal te kunnen bieden, en zo werd de Wave Rider 1 in 1997 gelanceerd.
Uitvoeringen Wave
De Wave-technologie komt in meerdere varianten, waarbij de vorm van de ‘golf’ zorgt voor meer of minder stabiliteit. Door bijvoorbeeld de golven heftiger te vormen of vlakker te maken, is de Wave moeilijker of juist gemakkelijker te vervormen waardoor deze meer of minder stabiliteit biedt, afhankelijk van het model. Wellicht is de belangrijkste eigenschap van de Wave de uitstekende afwikkeling die mogelijk wordt gemaakt door de vorm van de golfplaat. Bijkomend voordeel is de gewichtsbesparing die de toepassing mogelijk maakt. Om de Wave goed te laten werken heeft de tussenzool van de Mizuno schoenen de karakteristieke uitsparingen. Wave maakt verder het kunststof element dat vele hardloopschoenen onder de middenvoet hebben overbodig.
Goed voorbeeld doet volgen
Jaren later volgden vele andere hardloopschoenenmerken Mizuno’s voorbeeld. Er wordt meer nagedacht over alternatieve manieren om overpronatie af te remmen, omdat de opinie nu is dat overpronatie helemaal niet direct blessures veroorzaakt. Hierdoor is het gebruik van relatief stugge foam delen in een tussenzool inmiddels achterhaald. Mizuno sloeg deze weg al in 1997 in, en lanceert tijdens de TCS Amsterdam Marathon in oktober alweer de twintigste editie van de Wave Rider.