Saup is te dik voor soep, maar te dun voor saus. Saup is in de herfst dé manier om supersnel te herstellen. Toproeister Janneke van der Meulen en auteur van SUPERSNEL HERSTEL vertelt hoe en geeft twee heerlijke recepten.

Bladzijde-55-2

Saup van verse groente, fruit en kruiden zit vol met alles wat je nodig hebt na een pittige training: koolhydraten, vetzuren, aminozuren, vocht, zout, vitaminen, mineralen en vezels. Kortom, alles wat je lichaam heeft gebruikt snel aan te vullen en sterker te worden.

Aminozuren
Maar eiwitten dan? Alle eiwitten die je via voeding binnen- krijgt, worden eerst ‘uit elkaar’ gehaald tot losse aminozu- ren. En met die losse aminozuren bouwt je lichaam weer nieuwe eiwitten. Eigenlijk draait het dus om aminozuren. Je lichaam maakt zelf duizenden verschillende enzymen aan, die allemaal uit eiwitten bestaan. 95 procent van de lichaamseiwitten wordt hergebruikt. Voor acht aminozuren ben je dus aangewezen op je voeding. Daarom worden die acht de essentiële aminozuren genoemd. Het is dus zaak om gemiddeld over een dag voldoende van deze essentiële aminozuren binnen te krijgen.

Complete maaltijd
Groente is een perfecte bron voor snel opneembare ami- nozuren. Een saup op basis van bijvoorbeeld broccoli,
met avocado en zaadjes, noten en pitten geven je alle acht essentiële aminozuren in overvloed. En niet alleen dat, maar ook nog eens in een verhouding die je lichaam supersnel opneemt na een training. Als je intensief traint heb je van alles meer nodig. Denk dan niet direct aan brood, pasta of vlees, maar vooral aan meer verse groente, fruit en kruiden. Want naast eiwitten zitten groente en fruit ook bomvol vitaminen en mineralen die helpen te ontzuren en nieuwe, sterke en gezonde cellen op te bouwen.

Ideaal voor hardlopers
Saup is een ideale maaltijd voor hardlopers. Het is snel klaar en door te combineren, variëren en fantaseren maak je je favoriete saup. Avocado maakt een saup lekker romig en combineert goed met alles. Kikkererwten en linzen geven een extra bite. Sinaasappel geeft een frisse twist en pesto maakt juist lekker zwaar. Met ui, peper en Keltisch zeezout maak je een hele lekkere én gezonde soepbasis. Dan heb je helemaal geen bouillon nodig!

Lekker zout
Ik kook graag met Keltisch zeezout. Dit wordt direct gewonnen uit verdampt zeewater en bevat meer dan 80 minerale elementen, maar ook elektrolyten en sporenele- menten. In mijn keukenkastje staat een potje ‘Sole’, een mengsel van zeezout met water. Ik meng dit in een glazen pot met deksel. Je vult de pot voor een derde met grof Keltisch zeezout, vult dat aan met water en schud het mengsel krachtig. Sole is perfect om je saup mee op smaak te brengen. Maar het is ook een goede basis voor je sport- drank! Meng een theelepeltje door water aangelengd met vers appel- of citroensap en je hebt een gezonde dorstlesser na een intensieve training.

Bladzijde-55


Groene saup
Supersnel klaar en supergezond! Broccoli en avocado zitten vol met essentiële aminozuren, vitaminen en de mineralen magnesium, zink en ijzer. Cruciale voedingsstoffen voor hardlopers die in de laatste kilometers willen versnellen!

Voor 2 personen:
– 500 gram broccoli, de roosjes
– 2 uien, gesneden
– 2 teentjes knoflook, gesnipperd
– 200 ml kokosmelk
– 2 avocado’s, geschild en zonder pit
– 4 cm gember, geschild
– bosje basilicum
– 1 tl peper
– 2 el grof Keltisch zeezout

1. Kook in een heel klein beetje water de broccoli, ui, knof- look en peper maximaal 3 minuten.
2. Draai het vuur uit.
3. Mix er met de staafmixer koud de kokosmelk, gember, basilicum, avocado en zeezout door.

Bladzijde-55-2


Oranje saup
Deze heerlijke verfrissende saup bevat de perfecte mix van gekookte en rauwe groente, fruit en kruiden. Binnen 10 minuten op tafel. Zo voorzie je je lichaam snel van alles wat het nodig heeft na een training.

Voor 2 personen:
– 500 gram wortel en/of pompoen, in stukjes gesneden (alle pompoensoorten zijn geschikt)
– 2 bosuitjes, gesneden
– 2 sinaasappels, geschild
– 2 rijpe avocado’s, geschild en zonder pit
– bosje verse peterselie pp
– 2 el grof Keltisch zeezout
– 1 tl peper

1. Breng in een heel klein beetje water de wortel en/of pompen, bosui, knoflook en peper aan de kook.
2. Laat maximaal 5 minuten pruttelen.
3. Draai het vuur uit.
4. Mix er met de staafmixer koud door: de sinaasappels, avocado’s, peterselie en zeezout.

Lekker met een spinazie salade.