Of je nu debuteert op de vijf kilometer of gaat voor je tiende marathon: een goede voorbereiding is het halve werk. Dat weer Eric Brommert, eigenaar van Run2DAy Rotterdam en race manager van de Rotterdam Marathon, as geen ander. Tips en trucs van een door de wol geverfde racer.

Blz24

Toen Eric, jaren geleden, zijn koffer op een hotelkamer in New York uitpakte, trof hij tot zijn stomme verbazing een linkerschoen van Puma en een rechterschoen van Nike aan. Niet handig, vlak voor een marathon. “Ik had mijn koffer te gehaast inge- pakt, zoiets overkomt me nooit meer.”

Wat is de grootste fout die iemand kan maken in de voorbereiding op een race?
“Dat je een paar dagen voor het evenement bepaalde dingen ineens anders gaat doen: in een ander ritme leven of anders eten. Drink je elke avond een glas rode wijn? Blijf dat doen. Natuurlijk is het verstandig om de avond voor de wedstrijd extra water te drinken en koolhydraatrijk voedsel als pannenkoeken, pasta of rijst te eten. Mijn advies komt er op neer dat je gewoon moet blijven doen. Wie goed heeft getraind, is goed voorbereid.”

Wat eet en drink je tijdens een wedstrijd?

“Dat hangt af van het weer en de afstand. Hoe hoger de temperatuur, hoe beter je met je vochthuishouding zal moeten omgaan. Zorg dat je vlak voor de start voldoende hebt gedronken. Qua eten is het iets ingewikkelder een goed advies te geven: de ene persoon wil tijdens een halve marathon wel een gelletje, een ander juist niet. Bij een hele marathon zul je je energievoorraad tijdens de race moeten aanvullen. Test gelletjes tijdens de lange duurlopen, zodat je kunt bepalen welke je het lekkerst vindt.”

Blz25_01

Wat trek je aan?

“Kleed je liever iets te warm dan te koud aan. Stel, het is een graad of tien à twaalf en de zon schijnt. Klinkt als lekker loopweer. Toch koel je sneller af dan je denkt, vooral tijdens langere afstanden. Draag tijdens zulke omstandigheden een lange broek en een thermohemd. Hoe erg is het om halverwege de race iets uit te trekken, mocht je toch te warm gekleed zijn? Dat kost je een minuut. Heb je het eenmaal koud, dan krijg je het nooit meer warm.”

JE HIEFT NIET ALTIJD HARD TE GAAN. SOMS IS HET JUIST GOED OM ONDER DIE VERMOEIDHEIDSGRENS TE BLIJVEN

Veel hardlopers zweren bij schema’s: ze bieden houvast. Hoe kijk jij daar tegenaan?
“Een schema geeft aan wat je maximaal mag lopen in de voorbereiding, ga er nóóit overheen. Er zijn genoeg redenen om een training over te slaan, bijvoorbeeld vanwege ziekte of drukte. Veel mensen maken de fout door een misgelopen training een week later in te halen. Heeft geen zin en het kan leiden tot blessures.”

Het is toch belangrijk om voldoende trainingskilo- meters in de benen te hebben?
“Absoluut. Sowieso bij een halve of hele marathon. In de voorbereiding op een marathon is het van essentieel belang om een keer dertig kilometer te hebben gelopen. Anders komt de man met de hamer langs en wordt het lopen in de hel. Ook ik heb ooit te weinig getraind. Die achterstand kreeg ik uitbetaald: na 39 kilometer begon ik toch te ver- zuren…. De lol was er snel van af. Zonde.”

Wat als je ’s avonds eigenlijk moet trainen, maar liever op de bank blijft liggen?
“Herkenbaar, zeker als het buiten nog koud en donker is. Aan de andere kant is het een kwestie van aankleden, schoenen aan doen en gáán. Als je vijf minuten loopt, is de moeheid verdwenen. Je hoeft ook niet altijd hard te gaan, hè? Soms is het juist goed om onder die vermoeidheidsgrens te blijven.”

Blz25_02

Hoe ga je om met wedstrijdspanning?

“Dat verschilt per persoon, maar ook in welk startvak je staat. In de voorste startvakken zijn lopers gestrest, daar ligt nog wel eens een plasje op de grond. De gemiddelde hardloper van nu is minder nerveus dan de gemiddelde hardloper van pakweg vijftien jaar geleden. Eindtijd is niet meer zo belangrijk, uitlopen wel. Zorg dat je naar de wc bent geweest en vertrouw op een goede afloop.”

Op welke schoenen heb je de marathon van New York uiteindelijk gelopen?
“Ik ben naar een Nike Store gegaan en heb nieuwe schoenen gekocht. Ideaal was het niet. Nieuwe schoenen kun je het beste een paar weken van tevoren al uitproberen. De mara- thon heb ik overigens zonder problemen uitgelopen.”

WIE GOED HEEFT GETRAIND, IS GOED VOORBEREID. VERTROUW OP EEN GOEDE AFLOOP